DOW’S Porto
DOW’S Porto najlepsze z najlepszych często przychodzi tego typu zapytanie. Od ponad dwóch wieków nazwa DOW kojarzy się z najlepszym portem z winnic Doliny Górnego Douro. Przez cały XX wiek aż do XXI, rodzina Symington opierała się na spuściźnie poprzednich rodzin Silva i Dow. Pokolenia winiarzy z Symington pracowały w winnicach Dow: Quinta do Bomfim i Quinta da Senhora da Ribeira, tworząc z nich znakomicie skoncentrowane wina Dow, które w młodości są intensywne i taniczne, z wiekiem dojrzewają do doskonałej pikantnej elegancji i pachną fiołkiem i miętą aromaty. Atrakcyjne i charakterystyczne wytrawne wykończenie Dow jest rozpoznawalnym znakiem rozpoznawczym win z tego wspaniałego porto.
Historia Dow's jest ieprawdopodobna wśród wszystkich wielkich domów portowych. Zaczęło się w 1798 roku, kiedy Bruno da Silva, portugalski kupiec z Porto, odbył podróż, która była odwrotna do podróży pierwszych brytyjskich kupców. Bruno osiadł w Londynie, skąd importował wino ze swojego rodzinnego kraju. Ożenił się z Angielką i szybko zasymilował się z londyńskim towarzystwem, gdzie jego zmysł biznesowy zapewnił mu dobrą reputację dla jego win. Jednak wybuch wojen napoleońskich zagroził jego biznesowi. Niezrażony Bruno da Silva wystąpił o „listy marki” (Królewska Zgoda na wyposażenie statku handlowego w działa), aby zapewnić bezpieczne przejście swojego portu z Porto do Bristolu i Londynu. Jego stał się pierwszą i jedyną firmą portową, która pod własną uzbrojoną ochroną przetransportowała swój cenny ładunek beczek wspaniałych Portów przez zdradliwą Zatokę Biskajską. Portową działalność żeglugową kontynuował syn Brunona, John da Silva, który w 1862 roku powołał do spółki Fredericka Williama Cosensa. Wraz z synem Johna Edwardem stali się aktywnymi partnerami w Silva & Cosens. Edward da Silva odziedziczył zdolności biznesowe swojego dziadka, a firma nadal prosperowała. Edward stał się bardzo szanowaną postacią w londyńskim handlu winem i był jednym z założycieli Wine Trade Benevolent Society, wiodącej organizacji charytatywnej, która przetrwała do dziś jako główna brytyjska organizacja handlu winem. Edward da Silva miał być przewodniczącym Benevolent, a następnie, od 1892 roku, wieloletnim jej prezesem. Wraz z ciągłym rozwojem firmy do Edwarda da Silvy i Fredericka Cosensa dołączył George Acheson Warre, którego znana rodzina była związana z portowym handlem od najwcześniejszych lat. „GAW” dołączył jako partner w 1868 roku i stał się jego siłą napędową w Portugalii. W 1877 r. Silva & Cosens połączyła się z inną wiodącą firmą portową, Dow & Co, której starszym partnerem był James Ramsay Dow, który wyrobił sobie markę w 1856 r., publikując swój ważny traktat „An Inquiry into the Vine Fungus with Sugestie dotyczące lekarstwa. Grzyb Oidium niszczył wówczas winnice Douro. Chociaż firma Dow & Co była mniejsza niż Silva & Cosens, stała się bardzo cenionym producentem portów ze szczególnie dobrą reputacją dzięki swoim Vintage Ports, a kiedy obie firmy się połączyły, postanowiono przyjąć DOW'S jako nazwę marki.
Finansowa sprawność Edwarda da Silvy, siła napędowa winiarza George'a Warre'a oraz wieloletnie doświadczenie i wiedza w zakresie degustacji Jamesa R. Dow'a miały umocnić reputację Dow jako jednego z czołowych nazwisk w handlu portowym. Słynny profesor z Oksfordu George Saintsbury podkreślił wyjątkową pozycję Dow, kiedy pisał w swoich słynnych „Notatkach o piwnicy” (po raz pierwszy opublikowanych w 1920 r.): „Nie ma lepszego wina, które uważałem za najlepsze niż najlepsze wino Dow z lat 1878 i 1890. ” James Suckling z The Wine Spectator, jednego z wiodących autorytetów w dziedzinie Vintage Port, był pod wrażeniem innego legendarnego wina, które degustowano ponad sto lat po jego wytworzeniu – Dow's 1896 – również wykonanego za czasów panów Silvy, Warre i Dow: „Starożytny {1896} Port nadal miał niesamowity rubinowy kolor z brzegiem granatu i pachniał rodzynkami, czarnym pieprzem i jagodami. Była pełna, z masą owoców przeplataną warstwami aksamitnych tanin. To było wspaniałe.”
DOWS Port – Bomfim - Senhora da Ribeira – Cerdeira - Santinho
Podczas gdy większość porto jest obecnie wytwarzana nowoczesnymi metodami przy użyciu najnowocześniejszej technologii winifikacji, niewielka część nadal jest produkowana przy użyciu uświęconej tradycją metody stąpania. W obu systemach fermentacje są stosunkowo krótkie (dwa do trzech dni), ponieważ porto jest winem wzmocnionym. Wzmacnianie, które polega na dodaniu naturalnego spirytusu winogronowego do fermentującego soku, celowo przerywa proces fermentacji w momencie, gdy około połowa naturalnego cukru winogron zostaje przekształcona w alkohol. Odpowiada to charakterystycznemu, bogatemu, soczystemu stylowi Porto, a także przyczynia się do znacznego potencjału dojrzewania wina. Biorąc pod uwagę krótki cykl fermentacji, niezwykle ważne jest, aby wydobyć ze skórek winogron jak najwięcej smaku, koloru i garbników. Dow's nadal buduje część swojego Portu, stąpając po kamiennych lagarach (płytkich zbiornikach do stąpania). Upper Douro to jedno z ostatnich miejsc na świecie, gdzie zachowano tradycyjny bieżnik. Nie ma to na celu rozrywki odwiedzających, ale po prostu dlatego, że nadal produkuje jedne z najlepszych portów. Jednak stare lagary wymagają siły roboczej, której zasoby w Górnym Douro są coraz bardziej ograniczone, a kontrola temperatury jest trudna. Aby rozwiązać te problemy, zespół winiarski Dow opracował pierwszą na świecie specjalnie zbudowaną automatyczną maszynę do bieżnika. Ten „robotyczny lagar” to niski i kwadratowy zbiornik ze stali nierdzewnej wyposażony w mechaniczne tłoki deptające, których delikatne ruchy odtwarzają działanie ludzkiej stopy poprzez faktyczne deptanie winogron po dnie zbiornika, w przeciwieństwie do innych metod niedawno wprowadzonych do Douro, które po prostu wciśnij „czapkę” do soku pod spodem. Próby prototypu rozpoczęły się w winnicy Dow's Sol podczas rocznika 1998 i były kontynuowane wraz z dalszym rozwojem podczas rocznika 1999. Do zbiorów w 2001 r. w nowo wyremontowanej winnicy w Quinta da Senhora da Ribeira zamontowano trzy zrobotyzowane lagary, które miały natychmiast udowodnić swoją wartość, wytwarzając po prostu znakomite wina. Wyprodukowali Porto, które przewyższają jakością tradycyjne lagary do stąpania, jednocześnie eliminując wady tych ostatnich. Wprowadzenie robotycznych lagarów Dow okazało się przełomem w produkcji wina w Dolinie Douro.